Diabetes adalah pembunuh dalam senyap..

Siapa dekat sini ada diabetes atau nama lainnya kencing manis? Tahu tak rakyat Malaysia antara penghidap kencing manis tertinggi di Asia. Kencing manis disebabkan faktor keturunan dan pemakanan kita sendiri. Walaupun kita belum ada kencing manis, tapi jika ayah atau ibu anda penghidap kencing manis.. kena hati hati tau.. Keberangkalian untuk kita menghidap kencing manis sangat tinggi.

Kencing manis ini berlaku apabila pankreas kita tidak dapat menghasilkan insulin secara normal. Apabila kita makan atau minum terdapat banyak gula dan ia juga dikenali sebagai glukosa. Insulin ini bertanggungjawab untuk menukarkan glukosa kepada glikogen. Pesakit diabetes akan mengalami masalah penghasilan hormon insulin, maka glukosa tidak dapat ditukarkan kepada glikogen.. Oleh itu kandungan glukosa akan tinggi dalam darah. Kesimpulannya pesakit diabetes tidak dapat menyerap insulin kerana sel mereka kehilangan sensitivity terhadap hormon insulin.

Sensitivity insulin boleh ditingkatkan dengan meningkatkan neurotransmitter nitric oxide.
masalah nya sekarang? macam mana nak banyakkan nitric oxide dalam badan supaya sensitivity hormon insulin ini bertambah?
okey.. kita perlu makan or minum ARGININE. arginine ni la yang bertukar menjadi nitric oxide apabila dimasukkan kedalam badan.. tapi jangan pergi kedai runcit mintak nak beli arginine. .tak jual dik.. hehe.. 
arginine ni kita boleh dapati dalam supplement. yang paling best ESP SHAKLEE.. ESP ni ada rangkaian asid amino termasuk arginine.. mudah kan? 
minum ESP, dapat tenaga, dapat mengawal kandungan gula dan mcm macam lagi..
kalau anda penghidap diabetes, boleh ikhtiar..ubat Dr masih kena teruskan tau..

Sebarang pertanyaan boleh hubungi sahaja saya. Perkhidmatan rundingan dengan ahli farmasi juga disediakan. Khidmat penghantaran di sekitar IPOH juga disediakan..=)

Izzati Ramlee
012-4701404


Comments

Popular posts from this blog

Cara Jual kereta Terpakai di Mudah.my

Menu Kenduri Kesyukuran dan Doa Selamat

Apa itu HSG? Sakit ke buat HSG?