rawatan akar Gigi sakit tak??

Dalam bulan november 2016, tiba tiba sakit gigi.. memang sakit sangat sangat. mula mula cuba tahan tapi makin lama makin teruk.. akhirnya tewas juga pergi dentist.. pergi klinik kerajaan, memang macam kritikal siap xray gigi..Dr kata kena buat rawatan akar.. OMG!! kena buat appoinment dalam bulan januari 2017 baru dapat buat..takpela free kan.. =) tapi Dr bagi antibiotik dan tahan sakit. Alhamdulillah hilang sakit..

balik rumah, google apa itu rawatan akar???

Rawatan akar (rawatan endodontik) merupakan rawatan alternatif bagi gigi yang telah rosak teruk di mana tisu pulpa telah dijangkiti atau telah mati Rawatan dijalankan supaya gigi tidak perlu dicabut terus.
root canal tools
Alat kikir endodontik. Alat yang digunakan untuk cuci salur dalam gigi. Macam gerudi sebab nak pastikan salur akar betol-betol bersih.

Ciri-Ciri Gigi Yang Memerlukan Rawatan Akar

  • Gigi yang rosak teruk atau mempunyai tampalan yang besar hingga melibatkan lapisan pulpa.
  • Gigi yang telah mati (non-vital)
  • Gigi yang mempunyai tampalan besar dan diindikasikan untuk pembuatan korona kadang-kadang perlu rawatan kanal akar dilakukan terlebih dahulu untuk peletakan tiang dan teras.


Apakah Akibat Jika Rawatan Salur Akar Tidak Dibuat?

  • Ketidakselesaan atau kesakitan akan bertambah teruk
  • Jangkitan atau nanah akan terjadi pada gigi tersebut
  • Gigi mungkin terpaksa dicabut dan kebiasaannya kehilangan gigi memerlukan penggantian.


ok scary!!!Appoinment yang bulan 1 ditunda ke bulan 2, pastu ditunda ke bulan 3. atas beberapa masalah tak dapat dielakkan.. Bila tiba masanya untuk buat rawatan akar tu, saya pun menyerah diri ke doktor gigi.. Doktor pun start cek gigi yang haritu nampak rosak..Tiba tiba Dr kata, gigi awak nampak ok dah.. gusi pun tak sakit dah.. tak perlu buat la rawatan akar..diriku jadi terpinga pinga..hah tak perlu!!! seronok sangat!! Dr hanya polish ja.. Nurse yang dah prepare barang untuk buat rawatan pun terkejut tak jadi buat... 

bila pikir pikir balik saya memang konsisten makan OSTEMATRIX sejak bulan 1.Ostematrix Shaklee kaya dengan kalsium , Vitamin E dan macam macam lagi dan berjaya menguatkan kembali gigiku sehingga rawatan akar dibatalkan..syukur!! 

Jadi sesiapa yang ada masalah tulang, gigi saya sangat cadangkan OSTEMATRIX ..sangat berkesan tau..Jangan malu malu, Whtsapp atau call je saya 012-4701404.. Rundingan dengan ahli farmasi juga disediakan.. penghantaran di sekitar IPOH dan pos laju seluruh Malaysia.


Millionaire Legacy
Izzati Ramlee
012-4701404

Comments

Popular posts from this blog

Cara Jual kereta Terpakai di Mudah.my

Menu Kenduri Kesyukuran dan Doa Selamat

Apa itu HSG? Sakit ke buat HSG?