Elyana Gegar Vaganza Kena Kanser stage 4

Semalam, Malaysia digegarkan dengan pengumuman Elyana sendiri berkenaan dirinya yang sebenarnya sedang menghidap kanser stage 4. Bayangkan elok je menari, menyanyi tapi sebenarnya sedang bertarung dengan satu penyakit yang paling ditakuti, KANSER.

Kanser ni dah jadi satu penyakit yang biasa. Sesiapa je boleh diserang. Kanser menyerang tidak kira orang, sama ada dato, datin, orang kaya, orang miskin. Banyak faktor yang menyebabkan kanser. Antaranya pemakanan, cara kehidupan seharian dan lain lain. Kanser ini disebabkan ketidakseimbangan replikasi sel dalam badan. Sel membiak (replikasi) secara tidak normal dan menyebabkan wujudnya tumor. Tumor pula terbahagi kepada dua iaitu tumor bukan kanser dan tumor kanser. Tumor bukan kanser ini tidak merbahaya dan tidak merebak ke kawasan lain dalam badan. Tetapi tumor kanser sangat bahaya kerana ia merebak ke kawasan lain dalam badan dan menyerang organ organ serta mengakibatkan komplikasi. Kehilangan fungsi organ akhirnya mengakibatkan kematian.Jika kanser ini telah merebak ke kawasan lain, sel akan terus mereplikasi. Kanser yang merebak ini dikenali sebagai metasis.


Sebagai anak kepada pesakit kanser saya sangat memahami. Abah disahkan sudah stage 4 kanser pankreas setelah doktor membuat pemeriksaan.  Malah doktor kata kanser sudah merebak ke hati. Ye, doktor kata tiada harapan. Doktor siap cakap boleh 'pergi' bila bila sahaja. hampir tidak pijak bumi kaki ini. Tapi ahli keluarga perlu terus kuat dan memberi sokongan. Kami hanya mampu usaha dengan memberi supplement. Sebab doktor cakap hanya ubat tahan sakit sahaja mampu diberi. bagi kes abah tiada rawatan lagi yang boleh ditawarkan. Sekurang kurangnya supplement dapat memberi tenaga kepada pesakit.

Tetapi setiap penyakit sebenarnya ada ubatnya. Pesakit kanser tidak boleh terus berputus asa. Rawatan doktor perlu diteruskan jika masih ada peluang. Ramai juga kanser survivor sebenarnya walaupun sudah stage 4. Tiada apa yang mustahil. yang penting usaha. Banyak rawatan yang disediakan seperti kimoterapi, radioterapi dan rawatan sampingan. 

Jika anda atau ahli keluarga anda disahkan kanser, jangan putus asa. terus berusaha dan berikhtiar. Shaklee juga ada menghasilkan satu produk yang membantu pesakit kanser hidup lebih sempurna, iaitu VIVIX. Vivix ini kaya dengan resveratrol. Resveratrol ini membantu membaiki dan melindungi sel sel termasuk sel kanser. 

Nak dapatkan vivix? jom hubungi saya segera. Promosi hebat untuk bulan November 2017. Penghantaran percuma sekitar IPOH.

Izzati Ramlee
012-4701404 

Comments

Popular posts from this blog

Cara Jual kereta Terpakai di Mudah.my

Menu Kenduri Kesyukuran dan Doa Selamat

Apa itu HSG? Sakit ke buat HSG?