Cara Mudah Berhenti Merokok


Terdapat  kira Kira 50% daripada rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas merokok. Ramai kan? Sebab itulah kalau kita pergi mana mana je nampak orang merokok. Walaupun rokok memberi kesan buruk dan harga semakin meningkat, bilangan perokok tidak pernah menurun malah meningkat. Orang merokok ni disebabkan mereka suka dan mampu nak beli untuk merokok.

Kenapa perokok susah nak berhenti?
Perokok sukar nak berhenti daripada merokok disebabkan kandungan nikotin di dalam rokok yang menyebabkan ketagihan. Apabila merokok, nikotin memasuki paru paru dan kemudian meresap masuk ke dalam salur darah. Mengikut kajian oleh National Institute of Drug Abuse, dalam masa 8 saat sahaja nikotin akan sampai ke otak. Nikotin akan merangsang otak untuk menghasilkan dopamine dan akan menyebabkan perokok merasa tenang dan bertenaga. Tetapi 'ketenangan' itu tidak kekal lama, jadi perokok akan terangsang untuk terus merokok supaya merasa tenang kembali. Inilah yang meyebabkan ketagihan. Semakin banyak merokok, semakin ketagih dan dose nikotin yang digunakan semakin bertambah.

Kesan merokok yang membahayakan
Selain nikotin, rokok juga mengandungi kandungan bahan kimia berbahaya  yang lain dalam kuantiti yang banyak. Antara kesan yang ketara ialah masalah kesihatan. Perokok berkemungkinan besar akan menghidap kanser, sakit jantung, penyakit paru paru, kemandulan dan macam macam lagi. Orang disekeliling juga akan merasai kesan tersebut terutamanya ahli keluarga perokok sendiri, anak, bini, mak, ayah.

Punca kenapa perokok takut untuk berhenti merokok
Kebanyakan perokok memberi alasan dengan kesan kesan jika berhenti. Ye memang ada kesan tetapi ia bersifat sementara. Kesan ini dirasai apabila badan dalam proses untuk mengeluarkan nikotin dan bahan kimia lain di dalam badan. Antara kesan yang ketara ialah
1. Perubahan mood seperti kerap marah , sedih dan sebagainya. Waktu ini, ahli keluarga terutama isteri juga perlu banyak bersabar untuk kesejahteraan keluarga yang berpanjangan.
2. Nafsu makan meningkat. Jadi masalah boleh diatasi dengan psikologi sendiri.
3. Kurang tidur. Waktu ini jauhkan daripada mengambil kopi dan banyakkan bersenam.
4. Kerap berpeluh dan kaki tangan gementar. Ini disebabkan oleh ketagihan nikotin. Anda perlu bersabar dan terus melawan.

Tips berhenti merokok
1. SETKAN TARIKH UNTUK BERHENTI. Tarikh jangan la pilih setahun akan datang. Secepat mungkin. Contoh nya seminggu. Set kan dalam otak 'aku nak berhenti merokok minggu depan' . automatik badan anda akan bersedia.
2. JOIN GROUP BERHENTI MEROKOK.  Di klinik klinik kerajaan juga ada menyediakan kelas berhenti merokok. JOIN!!!
3. ELAK KAWASAN MEROKOK. Cuba jauhkan daripada pergi ke kawasan kawasan yang banyak perokok seperti kedai mamak, stesen bus dll.
4. GUNA PENGGANTI NIKOTIN. Terdapat pelekat nikotin dijual di farmasi farmasi. Pelekat ini dapat mengatasi ketagihan terhadap nikotin.
5. AMALKAN PEMAKANAN SIHAT SEPERTI VIVIX SHAKLEE

VIVIX SHAKLEE merupakan supplement semulajadi yang tinggi anti-oksida.

Bagaimana VIVIX boleh menghilangkan ketagihan merokok?
1. VIVIX membantu mengeluarkan (detox) nikotin dari dalam darah, organ organ, otak dll.  Apabila nikotin tiada, maka rasa ketagih pun hilang.
2 . Apabila seseorang merokok, dia akan merasakan tenant dan satu 'feeling'.  Apabila berhenti merokok otak rasa tidak tenang dan memanggil untuk merokok balik dan mendapatkan 'feeling' itu. VIVIX boleh memberikan 'feeling itu jadi dia tidak rasa terpanggil untuk merokok semula.
3. VIVIX mengurangkan simptom withdrawal apabila berhenti merokok.
Macamana Vivix ni boleh hilangkan ketagihan merokok?
1. Vivix men-detox-kan nikotin dari dalam darah, organ, otak, etc. Bila nikotin dah takde, rasa ketagih nak nikotin pun hilang.
2. Orang merokok merasakan satu 'feeling' bila dia isap rokok. Sbb tu bila dia berhenti isap rokok, otak dia rasa lain macam & memanggil2 utk dia hisap rokok balik bg mendapatkan semula 'feeling' tu. 
Vivix boleh memberikan 'feeling' tu, jadi bila dia minum Vivix, dia tak rasa terpanggil nak merokok.
3. Vivix mengurangkan simptom withdrawal bila berhenti merokok. Simptom ni terjadi apabila badan terkejut tiada sumber nikotin. 

Saya sertakan beberapa testimoni orang yang sudah berjaya berhenti merokok dengan VIVIX SHAKLEE. HUBUNGI SAYA SEGERA UNTUK DAPATKAN VIVIX SHAKLEE. Penghantaran percuma sekitar IPOH dan pos laju seluruh Malaysia. Pekhdimatan rundingan dengan ahli farmasi juga disediakan.

IZZATI RAMLEE
YOUR TRUSTED WELLNESS ENTREPRENEUR
012-4701404 





Comments

Popular posts from this blog

Cara Jual kereta Terpakai di Mudah.my

Menu Kenduri Kesyukuran dan Doa Selamat

Apa itu HSG? Sakit ke buat HSG?